Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Barns tal-, läs- och skrivutveckling ur ett lärande- och ett lärarrollsperspektiv
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Barns tal-, läs- och skrivutveckling ur ett lärande- och ett lärarrollsperspektiv
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Barns tal-, läs- och skrivutveckling ur ett...
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Barns tal-, läs- och...
  3. Litteraturlista

Barns tal-, läs- och skrivutveckling ur ett lärande- och ett lärarrollsperspektiv
30 hp

Kurskod: SBT04L

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2011-12-13. Giltig från och med 2012-01-23. Ersätts av: SBT05L - Barns tal-, läs- och skrivutveckling ur ett lärande- och ett lärarrollsperspektiv.

Nivå: Grundnivå

Ämnesgrupp: Övrigt inom beteendevetenskap ()

Ämne/områdeskod: Didaktik (DIA)

Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 90%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: 3 hp

Engelsk titel: Children´s Speech, Reading and Writing Development from Perspectives of Learning and the Role of teacher

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Andersson, Peggy (2000), Spökägget: Att läsa och skriva i förskola och skola. Stockholm: Natur och kultur (72 s).

  • Bergöö, Kerstin (2005), Vilket svenskämne? Grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola (375 s). Läsanvisningar Kapitel 9 och 11 (40 s).. https://portal.research.lu.se/portal/files/5679228/26631.pdf

  • Björk, Maj & Liberg, Caroline (1999), Vägar in i skriftspråket: Tillsammans och på egen hand. Stockholm: Natur och kultur (165 s).

  • Björklund, Elisabeth (2008), Att erövra litteracitet: Små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis (277 s). Läsanvisningar Kapitel 1, 2, 4 och 9 (114 s).. http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf

  • Fast, Carina (2007), Sju barn lär sig läsa och skriva: Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis (100 s). Läsanvisningar Kapitel 1, 2, 3, 11 och 12 (58 s)..

  • Gibbons, Pauline (2006), Stärk språket, stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Uppsala: Hallgren & Fallgren (208 s).

  • Gottberg, Jessica (2007), Tunggung: Lek med språket i förskolan!. Stockholm: Sveriges utbildningsradio (UR) (78 s).

  • Ingemansson, Mary (2010), “Det kunde lika gärna ha hänt idag“: Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna. Göteborg: Makadam förlag (344 s).

  • Jönsson, Anders (2011), Lärande bedömning. 2 upplagan. Malmö: Gleerup (180 s).

  • Jönsson, Karin, red (2009), Bygga broar och öppna dörrar. Stockholm: Liber (190 s).

  • Langer, Judith A (2005), Litterära föreställningsvärldar: Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos (190 s).

  • Lendahls, Birgit & Runesson, Ulla, red (1995), Vägar till elevers lärande. Lund: Studentlitteratur (157 s).

  • Liberg, Caroline (2006), Hur barn lär sig läsa och skriva. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (210 s).

  • Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010), Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur (126 s).

  • Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte (2010), Att lära andra lära: Medveten strategi för lärande i förskolan. Stockholm Liber AB (109 s).

  • Pramling Samuelsson, Ingrid & Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte (2007), Grundläggande färdigheter – och färdigheters grundläggande. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (192 s). Läsanvisningar s 9-60 (51 s)..

  • Skolverket (2000), Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen. Stockholm: Statens skolverk (31 s). http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2010), Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010. Stockholm: Skolverket (16 s). http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2010), Perspektiv på barndom och lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år. (239 s). http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2011), Nya Språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-4. (90 s). http://skolverket.se

  • Skolverket (2011), Nya Språket lyfter! Observationsschema för min språkutveckling. http://www.skolverket.se

  • Skolverket (2011), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr 11. (281 s). http://www.skolverket.se

  • Vasquez, Vivian Maria (2004), Negotiating critical literacies with young children. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates (158 s).

  • Wagner, Ulla (2004), Samtalet som grund – Om den första skriv- och läsutvecklingen. Stockholm Bonnier Utbildning AB (130 s).

Läromedel för grundskolans läs- och skrivundervisning tillhandahålles av kursledningen. Skönlitteratur omfattande ca 400 sidor och artiklar omfattande ca 250 sidor tillkommer.

Kortadress: www.hkr.se/ksbt04l

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025