Barns tal-, läs- och skrivutveckling ur ett lärande- och ett lärarrollsperspektiv
30 hp
Kurskod: SBT04L
Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för lärande och miljö 2011-12-13. Giltig från och med 2012-01-23. Ersätts av: SBT05L - Barns tal-, läs- och skrivutveckling ur ett lärande- och ett lärarrollsperspektiv.
Nivå: Grundnivå
Ämnesgrupp: Övrigt inom beteendevetenskap ()
Ämne/områdeskod: Didaktik (DIA)
Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 90%
Huvudområde: Ej huvudområde.
VFU-andel: 3 hp
Engelsk titel: Children´s Speech, Reading and Writing Development from Perspectives of Learning and the Role of teacher
Revideringar
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Andersson, Peggy (2000), Spökägget: Att läsa och skriva i förskola och skola. Stockholm: Natur och kultur (72 s).
-
Bergöö, Kerstin (2005), Vilket svenskämne? Grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv. Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola (375 s). Läsanvisningar Kapitel 9 och 11 (40 s).. https://portal.research.lu.se/portal/files/5679228/26631.pdf
-
Björk, Maj & Liberg, Caroline (1999), Vägar in i skriftspråket: Tillsammans och på egen hand. Stockholm: Natur och kultur (165 s).
-
Björklund, Elisabeth (2008), Att erövra litteracitet: Små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis (277 s). Läsanvisningar Kapitel 1, 2, 4 och 9 (114 s).. http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/18674/1/gupea_2077_18674_1.pdf
-
Fast, Carina (2007), Sju barn lär sig läsa och skriva: Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis (100 s). Läsanvisningar Kapitel 1, 2, 3, 11 och 12 (58 s)..
-
Gibbons, Pauline (2006), Stärk språket, stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Uppsala: Hallgren & Fallgren (208 s).
-
Gottberg, Jessica (2007), Tunggung: Lek med språket i förskolan!. Stockholm: Sveriges utbildningsradio (UR) (78 s).
-
Ingemansson, Mary (2010), “Det kunde lika gärna ha hänt idag“: Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna. Göteborg: Makadam förlag (344 s).
-
Jönsson, Anders (2011), Lärande bedömning. 2 upplagan. Malmö: Gleerup (180 s).
-
Jönsson, Karin, red (2009), Bygga broar och öppna dörrar. Stockholm: Liber (190 s).
-
Langer, Judith A (2005), Litterära föreställningsvärldar: Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos (190 s).
-
Lendahls, Birgit & Runesson, Ulla, red (1995), Vägar till elevers lärande. Lund: Studentlitteratur (157 s).
-
Liberg, Caroline (2006), Hur barn lär sig läsa och skriva. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (210 s).
-
Liberg, Caroline, af Geijerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010), Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur (126 s).
-
Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte (2010), Att lära andra lära: Medveten strategi för lärande i förskolan. Stockholm Liber AB (109 s).
-
Pramling Samuelsson, Ingrid & Mårdsjö Olsson, Ann-Charlotte (2007), Grundläggande färdigheter – och färdigheters grundläggande. 2 upplagan. Lund: Studentlitteratur (192 s). Läsanvisningar s 9-60 (51 s)..
-
Skolverket (2000), Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen. Stockholm: Statens skolverk (31 s). http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2010), Läroplan för förskolan Lpfö 98: reviderad 2010. Stockholm: Skolverket (16 s). http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2010), Perspektiv på barndom och lärande: En kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år. (239 s). http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2011), Nya Språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-4. (90 s). http://skolverket.se
-
Skolverket (2011), Nya Språket lyfter! Observationsschema för min språkutveckling. http://www.skolverket.se
-
Skolverket (2011), Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Lgr 11. (281 s). http://www.skolverket.se
-
Vasquez, Vivian Maria (2004), Negotiating critical literacies with young children. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates (158 s).
-
Wagner, Ulla (2004), Samtalet som grund – Om den första skriv- och läsutvecklingen. Stockholm Bonnier Utbildning AB (130 s).
Läromedel för grundskolans läs- och skrivundervisning tillhandahålles av kursledningen. Skönlitteratur omfattande ca 400 sidor och artiklar omfattande ca 250 sidor tillkommer.